Waar kunnen wij je bij helpen?
Op deze pagina vind je de antwoorden op onze meestgestelde vragen. Om het zoeken zo gemakkelijk mogelijk te maken, zijn alle antwoorden geordend per onderwerp. Mocht het antwoord op jouw vraag er toch niet bij staan? Neem dan contact met ons op.
Wil je gegevens aanpassen? Regel het gemakkelijk en snel zelf, door in te loggen op ons klantportaal.
Onze top 5 meest gestelde vragen
📌 Mogelijke oorzaken van een mislukte automatische incasso:
- Onvoldoende saldo op uw rekening – Er stond mogelijk niet genoeg geld op uw rekening op het moment van incasseren.
- Incasso is gestorneerd (teruggeboekt) – U of uw bank heeft de incasso teruggeboekt.
- Blokkade op automatische incasso’s – Uw bank heeft automatische incasso’s mogelijk geblokkeerd voor ons bedrijf.
- Mandaat niet ondertekend – Wij kunnen de incasso alleen uitvoeren als u het incassomandaat heeft ondertekend.
- Wijziging van bankrekening – Uw IBAN is mogelijk gewijzigd, waardoor de incasso niet succesvol was.
- Incassolimiet bereikt – U heeft mogelijk een limiet ingesteld op automatische incasso’s en het factuurbedrag is hoger dan deze limiet.
✅ Wat kunt u doen om dit op te lossen?
- Controleer uw saldo 🏦 – Zorg ervoor dat er voldoende saldo beschikbaar is op uw rekening.
- Controleer of er een stornering heeft plaatsgevonden 🔍 – Bekijk uw bankafschriften om te zien of u de incasso per ongeluk heeft teruggeboekt.
- Verwijder een eventuele incassoblokkade 🔓 – Neem contact op met uw bank om te controleren of incasso’s door ons bedrijf worden geblokkeerd.
- Onderteken het incassomandaat (indien nog niet gedaan) ✍️ – U kunt dit eenvoudig regelen via [link naar het mandaat].
- Controleer of wij het juiste IBAN hebben 📝 – Als uw rekeningnummer is gewijzigd, laat het ons dan weten. Geef hierbij ook aan of het om een particuliere of zakelijke rekening gaat, zodat wij dit correct kunnen verwerken.
- Controleer of u een incassolimiet heeft ingesteld – Als uw bank een maximumbedrag per incasso heeft ingesteld, kan dit de betaling verhinderen. U kunt:
- De limiet tijdelijk of permanent verhogen via uw internetbankieren
- De limiet volledig verwijderen
Geen zorgen! Dit betekent dat we nog geen betaling hebben ontvangen voor een openstaande factuur.
🔹 Check eerst de details in de herinneringsmail – daar vind je:
- Het openstaande bedrag
- De factuurdatum en uiterste betaaldatum
- Een handige iDEAL-betaallink om direct te betalen
🔹 Controleer ook de mogelijke oorzaken van een mislukte automatische incasso (zie vraag 1). Denk aan onvoldoende saldo, een ingestelde incassolimiet of een blokkade bij je bank.
💡 Kun je (tijdelijk) niet betalen?
In de herinneringsmail kun je eenvoudig een betalingsregeling aanvragen via de knop ‘Betalen in termijnen’.
Heb je al betaald of denk je dat er iets niet klopt? Neem dan gerust contact met ons op – we kijken het graag voor je na.
Wanneer je een slimme meter hebt en deze goed werkt, rekenen we na afloop van iedere maand jouw werkelijke verbruik af. Dit betekent dat je op je voorschotfactuur náást het voorschotbedrag voor de aankomende maand, ook de afrekening van de afgelopen maand terugvindt. Bekijk hier ook onze voorbeeldfactuur met uitleg.
Deze maandafrekening werkt als volgt:
Stap 1: Het voorschotbedrag over de betreffende maand wordt in zijn geheel teruggegeven:
- Verwacht verbruik x verwachte leveringtarieven
- Verwachte teruglevering x verwachte terugleveringstarieven
Stap 2: Het daadwerkelijk verbruik wordt in rekening gebracht:
- Daadwerkelijk verbruik x daadwerkelijke leveringstarieven betreffende maand
- Daadwerkelijke teruglevering x daadwerkelijke terugleveringstarieven betreffende maand.
Omdat wij jouw werkelijke verbruik pas kunnen afrekenen aan het einde van de betreffende maand, ontvang je als nieuwe klant de eerste twee keer een voorschotfactuur met daarop alleen een voorschot. Vanaf de derde voorschotfactuur zal het werkelijke verbruik over de voorgaande maand worden afgerekend.
In onderstaand overzicht zie je wanneer je een voorschot en/of afrekening ontvang en voor welke perioden:
Hoogstwaarschijnlijk heb je één vast voorschotbedrag afgesproken.
Dat betaal je elke maand vooraf, op basis van je verwachte energieverbruik in die maand.
Bij een dynamisch energiecontract is dit voorschot een schatting. 📊 Aan het einde van de maand kijken we naar je werkelijke verbruik én de actuele marktprijzen. Daarna verrekenen we automatisch het verschil:
➕ Heb je meer verbruikt dan verwacht? Dan betaal je het verschil bij.
➖ Heb je minder verbruikt? Dan krijg je dat netjes terug.
💡 Heb je een slimme meter? Dan gebeurt dit volledig automatisch, op basis van je werkelijke verbruik per uur. Zo betaal je nooit te veel én is je factuur altijd gebaseerd op echte data.
👉 Daarom kan het bedrag op je factuur iets afwijken van je afgesproken voorschot – maar het klopt altijd met je verbruik.
We snappen dat dit verwarrend kan zijn! Maar we leggen het graag even uit
Ook al heb je je contract opgezegd, je verbruikt nog energie tot aan de einddatum van je levering. Je energiemeter draait namelijk gewoon door tot de levering officieel stopt.
💡Daarnaast werkt je dynamische contract met voorschotten en maandelijkse afrekeningen. Het kan dus zijn dat er al een factuur is verstuurd voor een periode waarin je nog energie verbruikte.
👉 Deze facturen moet je gewoon betalen. Dit is belangrijk, omdat we aan het eind alles netjes voor je verreken:
- Heb je teveel betaald? Dan krijg je het verschil terug.
- Heb je te weinig betaald? Dan betaal je dat alsnog bij.
In veel gevallen wordt een eerder betaald voorschot zelfs volledig gecrediteerd, afhankelijk van je daadwerkelijke verbruik.
Tot slot ontvang je nog een eindafrekening. Hierin staat precies wat je hebt verbruikt, wat je al hebt betaald en wat er eventueel nog openstaat of teruggestort wordt.
🧾 Kortom: betaal je openstaande voorschotfacturen zoals gewoonlijk – wij zorgen dat het aan het eind allemaal klopt.
FAQ's per onderwerp
Klik op een icoon of titel om de veelgestelde vragen per onderwerp te openen
Mijn Portaal & Persoonsgegevens
🔐 Alles over inloggen, je account en het beheren van je gegevens.
Energiecontract & Aanmelding
📝 Alles over je aanmelding, de start van je contract en het wijzigen of annuleren daarvan.
Energiemarkt
📈 Uitleg over energieprijzen, marktwerking en wat dit betekent voor jouw tarief.
Verbruik & Meterstanden
🔢 Inzicht in je energieverbruik, hoe je meterstanden worden uitgelezen en wanneer je ze moet doorgeven.
Kosten, facturen & betaling
💰 Alles over je energiekosten, facturen, betaalmomenten en wat te doen bij een herinnering.
Afrekening & Jaarafrekening
🧾 Alles over hoe je verbruik wordt verrekend en wanneer je je (jaar)afrekening ontvangt.

Regel het gemakkelijk zelf via Mijn Energievoordeelplan!
Wijzig eenvoudig zelf je persoonlijke gegevens of je contactgevens. Log in op het Energievoordeelplan klantportaal en regel de praktische zaken gewoon zelf.
Contact met Energievoordeelplan
Bellen
Maandag t/m vrijdag van 09.00 - 12.00 uur & van 13.00 - 17.00 uur.
Bericht
Of stuur ons een bericht met je vraag via ons contactformulier.
Email
Stuur je ons liever een e-mail? Geen probleem.